Aarhus & Samsø

36363576
36193576

Wanneer we Hemelvaartmiddag Jutland inrijden staan de koolzaadvelden nog niet in volle bloei, maar het is een feest van herkenning. Het is begin mei en toch al lekker zomers. Volop vakantiegevoel, onderweg veel campers, caravans en motorrijders op de Duitse snelwegen.
Dit lange weekend gaan we ontdekken wat de stad Aarhus zoal te bieden heeft. Het pretpark hadden we er al eens bezocht, waar de jongens nog vast hebben gezeten in een attractie, maar de stad zelf nog niet.

Aarhus

We nestelen ons op een camping aan het strand van de baai van Aarhus. In de verte zien we veerboten met verschillende bestemmingen de baai verlaten. De camping ligt in de bossen van het Marselisborgpark aan de zuidkant van de stad. Met een fietstochtje van een half uurtje ben je in het centrum van de stad, met alle highlights op steenworp afstand.

We fietsen langs Marselisborg Slot, het zomerpaleis van koningin Margrethe II, en de cirkelvormige steiger, den uendlige bro (de oneindige brug) en stallen onze stalen rossen bij DOKK1, de stadsbibliotheek, om het centrum te voet te verkennen. Langs de Aarhus Aa zijn de terrasjes goed bezet, volop vrolijke gezelligheid in het zonnetje. In de winkelstraten wordt driftig geshopt en staan er lange rijen voor de ijsjes. Na wat winkelbezoekjes gaan we naar het museum van moderne kunsten, ARoS, met het regenboogpanorama op het dak. We vervolgen onze wandeling naar Møllestien, een knus oud straatje met gekleurde huisjes en kinderkopjes. We sluiten de dag af met een wandeling door Aarhus Ø, een hypermodern schiereiland in het havengebied. Daarmee hebben we op één dag waarschijnlijk zowel de oudste als de nieuwste bebouwing van de stad gezien.

Doordat we dichtbij de stad overnachten is het niet goed vast te stellen of de bewegende golven in de lucht van het noorderlicht zijn of niet. Het verschijnsel zou de afgelopen nacht tot in het zuiden van Nederland goed te zien zijn geweest. Maar dat mag de pret niet drukken. Ook niet dat Denemarken gisteren de halve finale van het Eurovisiesongfestival niet is doorgekomen en dat Nederland vandaag als gevolg van een incident is gediskwalificeerd. Wij maken er weer een lekker dagje stad van.

Na het ontbijt fietsen we naar Den Gamle By, het openluchtmuseum van Aarhus. Het park kent verschillende tijdzones, van ruim duizend jaar geleden tot zo’n tien jaar terug, waarvan er compleet ingerichte woningen en bedrijfjes zijn te bekijken. De winkeltjes zijn nog in gebruik en diverse ambachten worden er gedemonstreerd. Uren brengen we er door.

Via het gigantische winkelcentrum Bruun’s Galleri, waarvan elke zichzelf respecterende stad er wel eentje heeft en we dus snel uitgekeken zijn, stallen we de fietsen weer bij DOKK1 en wandelen het Latijns Kwartier binnen. Deze oude wijk rondom de enorme domkerk kent tal van pleintjes, smalle winkelstraatjes en bomvolle terrassen. Dat het een studentenstad is valt niet te missen, overal hangen en slenteren er jongeren, loom babbelend of uitbundig lachend. Met een koffie met kaneelbroodje en voor mij een kardemomknoop bij het koffiehuis La Cabra, dat door de reisgids aanbevolen wordt, sluiten we deze zomerse dag meer dan tevreden af.

Samsø

Voor de derde en tevens laatste keer fietsen we in de ochtend naar DOKK1, het inmiddels vertrouwde start- en eindpunt van onze dagjes Aarhus. Maar vandaag stallen we er niet onze fietsen, we nemen ze mee op de veerboot naar Samsø. Het eiland ligt een uurtje varen van de stad. Het eiland is bijna dertig kilometer lang en dus te groot om in één dag rond te fietsen. We kiezen het noordelijke deel, met een paar knusse dorpjes, groene beboste zandheuvels en zandstrand. Halverwege pauzeren we in het schilderachtige Nordby voor een traditionele Deense lunch, smørebrod, divers hartig beleg op een soort van roggebrood.

Verder noordwaarts gaat het asfalt over in een grindpad, wat gelukkig goed te doen is op de fiets. Na een klein wandelingetje over het strand van het uiterste puntje keren we terug. Na deze fietstocht van ruim vijf uren op deze zonovergoten dag ploffen we uitgeblust op veerboot neer. De catamaran heeft de vaart er goed in. Niet voor niets dat we de fietsen aan haken op het achterdek moesten ophangen. We komen vast nog es terug om de rest van dit eiland te bekijken.