Lolland, Falster & Møn

34783425
34473425
34333425

Op woensdagmiddag leveren onze zoon en zijn vriendin, na een rondje Zuid Nederland, de camper weer fris gewassen en gezogen bij ons af. Klaar om weer te vullen. Dezelfde avond pakken we ons eigen beddegoed en het kratje met boodschappen voor de reis in. De donderdagochtend vertrekken we weer richting Denemarken, Lolland is vandaag het doel.

Lolland

Met een overtocht vanaf Fehmarn naar Denemarken is Lolland het eiland waar je aankomt. Tot nu toe hebben we dit eiland alleen recht overgestoken, omdat we op doorreis waren naar Kopenhagen of verder. Nu buigen we halverwege linksaf naar Kragenæs, naar een camping aan een jachthaven, waar ook de veerpontjes naar de Appeleilandjes de hele dag af en aan varen.

Kragenæs ligt in het heuvelige gedeelte van Lolland, de Lollandse Alpen. In de heuvels aan de kust, vlak naast de camping, staat het kunstproject Dodekalitten. Deze cirkel van twaalf sculpturen van zeven meter hoge granietzuilen met naar elkaar toegekeerde gezichten, wordt aangevuld met elektronische muziek uit de keien in de cirkel waar je op kunt zitten. Het is inderdaad, zoals de brochure beschrijft, een heel aparte ervaring, deze combinatie van de beelden, de omgeving en het geluid. Naast de sculpturen zijn er meerdere grafheuvels in deze regio. In feite zijn het overgroeide hunebedden. Dit alles maakt de kust hier wel heel bijzonder.

We laten ons adviseren door de serveerster in het naastgelegen restaurant en nemen de veerpont naar het Appeleiland Femø. Dit zou de mooiste van de drie zijn. De hele middag fietsen we over het heuvelige eilandje. Kunst en cultuur zijn de hoofdthema’s op dit eiland, met veel beeldentuintjes en galerieën. Uiteraard fietsen we langs meerdere appelgaarden en boerderijen waar de oogst tot appelsap wordt verwerkt. In de Femø Kro, een nostalgisch café-restaurant, eten we als lunch een salade op roggebrood, Smørbrød, en bij het kerkje vertelt de beheerder over het onderhoud waar hij druk mee bezig is. Maar wanneer we in het winkeltje in de haven nog even wat versnaperingen halen voor de terugvaart stapt ook hij het winkeltje binnen en groet ons vriendelijk. Even later bij het aan boord gaan staat hij ook daar, om de post in ontvangst te nemen van de bemanning. We groeten elkaar daarom nog maar een keertje. Op een eiland werkt het toch altijd weer even wat anders, voor een vastelander blijft dit wat bijzonders.

Na twee nachtjes in Kragenæs reizen we verder. Onderweg doen we Nakskov aan, een middeleeuws havenstadje aan het fjord aan de westkust van Lolland. Op deze zonovergoten zaterdag treffen we er winkelstraatjes met veel sneupwinkeltjes en volop gezelligheid bij de livemuziek op het pleintje. Ook iets buiten de stad is er in het park aan het fjord, bij de pier en het surfstrand en de jachthaven van alles te doen. Veel gezinnen zijn in de weer met tal van buitenactiviteiten.

De volgende tussenstop is Maribo, een havenstadje in het merengebied midden op het eiland. Nostalgische keienstraatjes met gele huizenrijen leiden naar de grote domkerk aan het water. Een rondvaartboot zet er net zijn passagiers af aan de houten boulevard met draaistoelen in plaats van bankjes. Dat hebben ze goed bekeken, er is rondom veel te zien, het meer, de paviljoens, de straatjes, het park en de grote kerk.

Møn

Aan het eind van de middag strijken we neer op de strandcamping van Møn. Vanaf de camping loop je zo door kleine zandheuveltjes, duinen zou ik ze niet willen noemen, naar een zandstrandje met rustig kabbelend water aan de noordkant van het eiland. Vanaf dit punt is er een brugverbinding met een kweldergebied, een natuurgebied met kreekjes rond een terpdorpje met een klein kerkje en haventje waar vroeger de postboot aanlegde. We fietsen er langs de grazers met jongen naartoe.

Na een nachtje in het nagenoeg vlakke westpuntje van Møn gaan we naar het steeds heuveliger wordende oosten. De weg kronkelt en klimt gestaag en zal eindigen bij de enorme kliffenkust. Daar maken we een schitterende wandeling langs de kliffen, Møns Klint, zowel bovenlangs als op het strandje met keitjes. Aan de bovenrand staan de bomen van het aangrenzende bos schuin op de hellingen en meerdere zijn neergevallen door gebrek aan grip van de wortels. We laten ons vertellen dat het eiland dat we in de verte zien Bornholm is, maar navigerend met ons mobieltje houden wij het op Rügen. Om van het bos op het strand te komen is er een houten trap van ruim vijfhonderd treden. Na een welverdiend bolletje schepijs bij het bezoekerscentrum verlaten we Møn. De weg gaat via Stege, alweer zo’n leuk havenplaatsje met gele vakwerkhuisjes en stadspoorten. Toch rijden we door, we kunnen simpelweg niet overal tussenstops inlassen.

Falster

Over bruggen en dammen doorkruisen we de mini eilandjes Bogø en Farø en komen dan op het eiland Falster. Een eiland in de vorm van een vaantje, met de punt naar beneden. In het midden aan de noordkant ligt het oude handelsplaatsje Stubbekøbing. In het oude haventje zien we het pontje IDA vertrekken voor de oversteek naar Bogø. Als we deze tussenstop even benutten om de laatste rondes van de formule 1 race te volgen op ons mobieltje barst de bui los, hevige regen met lichtflitsen, de eerste bui overdag. Tot nu toe was het hier volop zomer, korte broek met T-shirt en sandalen, dus hebben we niets te klagen. Het heftige weer is een behoorlijke stoorzender voor de verbinding. De rest van de race zullen we dan toch zonder beeld moeten volgen. Na deze bui wordt er aan het begin van de avond nog een frontje verwacht. We willen tegen die tijd op de volgende camping in het vakantieoord Marielyst zijn. Deze toeristische trekpleister zou je kunnen vergelijken met Renesse. Langs de twintig kilometer zandstrand aan de oostkust ligt een fietspad met daar weer achter een hele zone vakantiehuisjes en campings. In plaats van daar nog even de buurt te verkennen komen we vanwege het weer voor vandaag niet verder dan een snelle blik op het zandstrand.

Na de buien is het de volgende ochtend gewoon weer zomer, de korte broek met T-shirt kunnen weer aan. Voor we verder trekken gaan we eerst nog even sfeerproeven. Midden in het uitgestrekte vakantiedorp vormt het grote aanbod aan horeca, entertainment en winkeltjes rond het pleintje met de uitkijktoren het hart van de recreatie. De openbare ruimte is bestraat met steigerplanken en een vlonderpad loopt slingerend langs ligstoelen en bankjes naar de kust. Er zijn deze ochtend al diverse strandgangers op de been, om er te wandelen of te fietsen langs de kust, om te zwemmen en te zonnen, om met de hond te wandelen, of even te genieten van het uitzicht op de steigers in zee.

Voor we Falster bij Nykøbing verlaten bezoeken we het oude centrum van deze stad. Het is inderdaad heerlijk winkelen in deze tot beste koopstad bekroonde oude binnenstad. De stad ligt aan de Guldborgsund, een stroming die van noord naar zuid de eilanden Falster en Lolland scheidt. Net over de brug, op de westelijke oever, nemen we lekker de tijd om te sneupen naar koopjes in de Loppesupermarked Kirppu, één van de vestigingen van een keten van kringloopwinkels door heel Denemarken. Maar overal kwamen we op deze reis verkooppunten van tweedehands spulletjes voorbij, voor of van de kerken en het Rode Kruis. En ook langs de weg, net als de vele kraampjes met groente, fruit en honing ook kraampjes met Loppe, rommelmarkt spulletjes. Met onze vondsten, hondjes van Fanø, Engels-Deense woordenboeken en een vrolijke koektrommel stappen we weer in de camper. Even verderop maken we nog een korte stop in Sakskøbing, kopen er nog twee Deense taartjes voor het thuisfront en gaan dan definitief aan de terugreis beginnen.

Tegen vijven zitten we aan de warme maaltijd op de boot naar Fehmarn, dan zijn we klaar voor de vele kilometers op de Duitse Autobahn. Het bevalt ons uitstekend op dit tijdstip op de snelweg. De meeste vrachtrijders hebben hun uren er kennelijk al op zitten, of pauzeren voor een maaltijd en staan in grote getale geparkeerd bij de benzinestations en de wegrestaurants. Aan het eind van de avond zetten we de camper weer in de schuur, dit lange weekend voelde als een volwaardige vakantie!