Naar Stockholm, op bezoek bij kennissen

19961805
19771805
19741805
19711805

Via de overbekende brug over de Oresund, tussen Kopenhagen en Malmö, bereiken we Zweden. De brug die vooral bekend is geworden door de detectiveserie The Bridge. Een geweldige serie, die als je hem nog niet kent je toch echt eens moet kijken.

Lomma

Iets ten noorden van Malmö pakken we een camping aan de kust. Hier ervaren we de volgende ochtend al de eerste aanwijzing van onze reisgids, dat in ZwedeCn iedereen gelijk is en er geen scheiding is in u en jij, iedereen wordt aangesproken z’n voornaam. Wanneer ik ’s ochtends de bestelde broodjes voor Stenekes wil halen blijken die er niet te zijn, maar er liggen wel broodjes klaar voor Pieter.

Vanaf Lomma willen we Malmö bezoeken. We beginnen aan de fietstocht van nog geen 10km. Als blijkt dat er geen fietspaden zijn naar de stad en we op de rijbaan met zowel vrachtverkeer moeten fietsen besluiten we de reis te vervolgen met de bus.

Malmö

Van het centraal station lopen we via het slotpark naar de pier aan het Ribersborgstrand. Vervolgens via het park en het oude centrum terug.

Kalmar

We volgen in grote lijnen de oostkust. Via de havenplaats Ystad, bekend van de TV-serie Wallander, reizen we naar Karlskrona, een erg toeristische havenplaats met marinebasis en een helaas volgeboekte camping. We rijden een stukje verder en overnachten op een wel erg bijzondere camping. De kampeerplaatsen bevinden zich op twee schiereilandjes die met een bruggetje aan elkaar verbonden zijn.

Öland

Het eiland Öland is 140km lang en 16km breed en met een brug aan het vaste land verbonden. Het blijkt een echte trekpleister te zijn en veel campings zitten helemaal vol. We vinden een schitterende plek aan de noordkant van het eiland. De winkels bevinden zich in schuren, zonder etalages, vlaggen of uithangborden. We stappen een schuur in waar is aangegeven dat het een bakkerij is, en inderdaad treffen we achter de schuurdeur een soort toonbank met erachter manden met broden. We kiezen er eentje uit, hoewel ze er van buiten allemaal hetzelfde uitzien. We worden er uiterst vriendelijk in het engels geholpen.

Stockholm

Vlak achter de stadscamping stap je op de metro en ben je in een kwartier in het oude centrum van de stad. Stockholm bestaat voor een derde uit water en is verdeeld over meerdere eilandjes, scheren. We slenteren eerst door de winkelstraten en verkennen dan de stad vanaf het water met een rondvaart van twee uur. Niet alleen gebouwen, maar ook recreatie aan het water. Zo varen we ook langs het strandje naast de stadscamping. De volgende dag bezoeken we het pretpark Gröna Lund. Het park stamt uit 1883 en is zeer compact. De achtbanen kronkelen er zelfs door elkaar heen.

De aanleiding voor dit bezoek aan Stockholm is het bezoek aan goede kennissen van mijn man die in een buitenwijk van Stockholm wonen. We zijn er uitgenodigd om een Zweedse maaltijd bij ze thuis te komen eten en uiteraard eens in levende lijve bij te kletsen in plaats van telefonisch of via beeldbellen. Hier hebben we alweer profijt van een aanwijzingen uit onze reisgids, dat Zweden binnenshuis veelal geen schoenen dragen. We zien de opluchting op het gezicht van onze gastheer wanneer we vragen of hij het prettig vindt dat wij onze schoenen uit doen. Ik betwijfel of hij het ons uit zichzelf zou hebben gevraagd. Vanuit de serre van het huis hebben we zicht op de tuin en het aangrenzende park. Het valt op dat deze en ook de andere tuinen geen erfscheiding voeren met de gezamenlijke ruimte. We hadden deze kennis al opgedaan via omroep Max, Droomhuis Gezocht, maar ervaren het nu in het echt. Wat een contrast met de burenruzies over schuttingen en schuurtjes zoals die bij ons ook wel uitgevochten worden bij de Rijdende Rechter. Bij onze Zweedse kennissen ontdekken we veel overeenkomsten tussen de Zweedse en de Friese taal. Dat woorden en de betekenis ervan door de eeuwen heen ook meereisden met de trekkende bevolking blijft een boeiend fenomeen. Het Zweedse barn voor kind doet toch wel erg denken aan het Friese bern, dit moet ongetwijfeld ook weer een link hebben met het Engelse born. En zo zijn er nog vele verwante woorden. Voor wie deze taaldingen ook zo leuk vindt raad ik De Taalstaat aan, een heerlijk radioprogramma van Frits Spits.

Järna

Na de drukte van de stad en het intensieve bezoek van gisteren ploffen we neer op een camping aan een inham aan de Oostzee vlak onder Stockholm. Een beetje vissen, wat lezen en een balletje trappen.

Vätternmeer

We maken de oversteek naar de westkust, waar we de overtocht terug naar Denemarken hebben gepland. We volgen hierbij een van de weinige snelwegen van Zweden. De snelweg loopt vlak langs het Vätternmeer, waar we een pauze nemen voor koffie en gebak op het terras van een sprookjesachtig hotel dat iets weg heeft van een oude herberg. En zoals overal in de horeca van Zweden treffen we ook hier weer zelfbediening. Het blijft toch steeds even wennen dat je niet wordt aangesproken wanneer je plaatsneemt op het terras, maar het heeft ook wel weer wat wanneer je zelf je dienblad binnen vult, en de koffie die veelal refill is.

Helsingborg

De laatste stop in Zweden is een camping vlak achter de duinen aan het Kattegat. Heel apart, ook hier, net als alle andere campings waar we zijn geweest op deze reis, het geluid van de radio in de toiletgebouwen. De camping ligt aan de rand van het dorp dat in de zomer echt een toeristische trekpleister is. We lopen er op de internationale markt met specialiteiten uit vele winstreken. De camping zelf is helaas erg luidruchtig en we besluiten een dag eerder dan gepland af te reizen.

Deze vakantie hebben we grote afstanden afgelegd in een beperkte tijd. Naar ons idee iets teveel van het goede. Op volgende reizen zullen we dit toch anders gaan doen, kortere dagritten en de tussenstops van maar één nachtje beperken tot een enkele uitzondering. We moeten ons het reizen met een camper namelijk nog een beetje eigen maken. Na een tiental jaren met z’n tweetjes met een tentje te hebben rondgetrokken stapten we met de komst van de kinderen over op het gemak van een caravan. Nu de kinderen inmiddels tieners zijn geworden zijn we de beperkingen van zo’n sleurhut wel een beetje beu en hebben we een camper aangeschaft. Na enkele kortere en langere reizen krijgen we inmiddels een beetje zicht op de manier waarop wij het liefst camperen.

Maar los daarvan is Zweden een land om zeker weer naar terug te gaan, er valt nog zoveel te zien.